Safari met Hamilton, deel 1

8 mei 2022 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Whoehoe, zoveel indrukken nu al. En we zijn pas een paar uur op onze nieuwe stek. Maar laat ik bij het begin beginnen.

We 'slapen uit' tot 8 uur, de komende dagen zetten we de wekker een paar uurtjes eerder😳. Na een ontbijt met wafels, Nutella en slagroom (thank you lady van Mackers) pakken we alles in en rijden weg bij dit fijne plekje. Het zakmes hebben we helaas niet meer gevonden, misschien zit het toch ergens tussen onze spullen. Laten we het hopen.

We verlaten de heuvels en de temperatuur loopt geleidelijk op tot 30°.

Op naar Balule Nature Reserve. Wij gaan nu echt op safari, onze Africa experience waar we al zo lang naar uitgekeken hebben. Lotte schrikt als ze zich realiseert dat we nog maar 2 stops hebben. De vakantie lijkt nu echt snel te gaan, tegelijkertijd zijn we voor het gevoel ook al zo lang weg. Maar nu eerst op naar de safari.

Veel dorpjes en fruitkraampjes langs de weg, een bord en tuinslang is een carwash en even verderop een giga moderne mall. Raar contrast.

We rijden langs de hekken van enorme wildreservaten. We grappen dat we op moeten letten voor een giraffe, maar denken niet dat ze zo dicht tegen het hek en snelweg aan zullen zitten. Dan ziet Andre een giraffe, en gillend rijden we voorbij. Wauwhee, dat was even onverwachts. Giraffe: check.✔️

Ook veel impala's en apen. We moeten nog wel even werken aan het intomen van ons luidruchtige enthousiasme, anders laten we de beesten straks erg schrikken in de open jeep.

We worden bij Mohlabetsi Safari Lodge verwelkomd door Nina met een glas heerlijke ijskoude huisgemaakte ice tea (rooibos met citroen en kaneel) en krijgen uitleg over het programma voor de komende dagen.

We slapen in een huisje vlakbij een waterplek, wie weet wat we vanaf ons huis voorbij zien trekken. Gelukkig staat er wel een hek voor, deze is om vooral de olifanten buiten te houden.

We starten om 14 uur met lunch op het grasveld in de schaduw van de boom. Om half 4 gaan we op onze eerste gamedrive, samen met 2 andere toeristen. Met ranger Hamilton en zijn maat Richard gaan we op pad.

Het Balule Game Reserve bestond eerst uit 7 losse reservaten. Nu is er 1 eigenaar en zijn de tussenliggende hekken weggehaald, waardoor het een groot reservaat is van 50.000 hectare. Er wordt hier niet gejaagd en er rijden 4 jeeps rond met toeristen (2 van onze lodge en 2 van andere lodges) en de rangers staan continu in contact met elkaar over waar ze wild zien.

Net de poort uit en we zien gelijk een giraffe. Weetje: een giraffe wordt camel horse genoemd, hij loopt gelijktijdig met links voor/achter benen en daarna rechts voor/achter.

Noor: "Dit gaat zo vet worden."

Alle indrukken zijn niet te beschrijven. We hobbelen rustig door het Afrikaanse land. Lotte heeft 3 welpjes gespot, kei goed Lotte. Die hadden we zeker niet willen missen. De leeuwinnen zijn aan het jagen en zien we niet.

Lotte houdt de telling bij en heeft het druk: mangoose, meer dan 50 olifanten, kudde impala's, kudu's, buffels, witte rhino's (andere vorm van het hoofd dan black rhino). En in het donker nog een lopende hippo en een kameleon.

Een klein olifantje komt briesend achter ons aan gelopen, Noor vindt het heel spannend. Gelukkig kan mama olifant haar kleintje kalmeren en rijden wij weg.

Bij zonsondergang hebben we een bushbreak met drankje en een snack. Ondertussen verkleurt de hemel in zulke intense kleuren. En hier staan we dan midden in het reservaat.

Eef wil nog graag een panter zien deze dagen, maar gaat er niet teveel op hopen zegt ze. Lotte: "Morgen doen we dit 2x, daar heb ik nu al zin in."

Bij terugkomst eten we bij de boma, een Afrikaanse ronde vuurplaats. Marie en C.F. eten met de 11 gasten mee. De kip wordt gegrild op het vuur. Wat heerlijk allemaal. Nkomo, dankie, dankjewel.

En ondertussen horen we allerlei dierengeluiden, olifanten, hyena's en ontzettend veel vogels.

De wekker staat op 5.30 uur, voor onze ochtend safari!

We hebben al zoveel foto's & video's die we graag willen delen, helaas is de wifi hier heel traag....

1. Jos Verbunt:
    8 mei 2022
    Wauw...beleef het zelf weer helemaal.
  2. Annelies:
    8 mei 2022
    Dat kan ik me helemaal voorstellen
  3. Jos Verbunt:
    8 mei 2022
    Wat ontzettend leuk! Ben razend benieuwd naar de vlog en de foto's! Jos
  4. Annelies:
    8 mei 2022
    Wij hebben ook veel zin om de foto's en video's met jullie te delen. De wifi werkt hier helaas niet mee, dus nog even geduld
  5. Marleen:
    8 mei 2022
    Ontzettend gaaf zeg zoveel belevenissen!! Ik zit mee te smullen vanuit thuis. Wat schrijf je het leuk weg Annelies, heel tof!
  6. Carla:
    8 mei 2022
    Ja Jos, ik zie het ook allemaal weer voor me. Lotte heeft het van geen vreemde om de score goed bij te houden 😘