Tafel vol souveniers

14 mei 2022 - Nuenen, Nederland

Langzaam sijpelen de gedachten aan thuis, school, werk, plannen en afspraken weer binnen. Tijd om naar huis te gaan.

Chef Andre verzorgt ons laatste ontbijt. Noor heeft nog steeds last van hoofd- en buikpijn. Ze heeft gelukkig iets beter geslapen.

Op het gemak pakken we alles in, simpel, alles moet mee. Op de veranda genieten we nog even van het uitzicht, de rivier, palmbomen, vogels,  bloemen.  Dan is het echt tijd om te gaan. De nijlpaarden (en krokodil) zien of horen we helaas niet meer.

De vele potholes in de weg ga ik echt niet missen.😖 Dat maakt het rijden best inspannend, continu opletten of er gaten in de weg zitten. Bij een Engelse theetuin pauzeren we met milkshakes en scones. We rijden langs Middelburg, een grote stad met veel industrie en enorme bergen met steenkool. Wat een gore rook overal. Hier missen we niets aan.

We komen voor het donker aan in Johannesburg. De routebeschrijving van Madiba is steeds top geweest en ook nu rijden we rechtstreeks naar het inleverpunt van de auto. Binnen no-time staan we met al onze spullen zonder auto in de parkeergarage. Pfff, dit is ineens wel heel abrupt.

Gelukkig kunnen we al inchecken en zijn we snel de grote tassen en koffers kwijt. Onze laatste 'diner' in Afrika eten we bij de Wimpy. Daarna paspoort- en handbagagecontrole. En dan hebben we nog een paar uur te overbruggen: winkeltjes kijken, Andre vindt op de nipper een t-shirt dat past, koffie drinken, de laatste rands opmaken, UNO spelen. De meiden spelen met een stuiterbal in de lange gangen bij de gate. Nog even wat beweging!

Tijdens de vlucht krijgt Noor weer buikpijn en raakt in paniek als het slikken van de paracetamol niet lukt, ze krijgt zichzelf niet meer rustig. We mogen even bij de stewardessen zitten en er wordt omgeroepen of er een arts aan boord is. Een rustige Nederlandse arts en een kordate Zuid-Afrikaanse arts helpen Noor. Ze meten allerlei waardes op. Hartslag is te hoog, zuurstof te laag en Noor krijgt even wat extra zuurstof. Zo sneu, zo hoog in de lucht. Er wordt goed voor Noor en ons gezorgd. Waarschijnlijk was het een paniekaanval.

Geland! Met Noor gaat het beter, de stewardessen komen regelmatig even checken en ook als we ze bij de paspoortcontrole op Schiphol tegenkomen hebben ze allemaal een vriendelijk woordje voor Noor. Zelfs de piloot. Top!

Bij het parkeerterrein zijn we onhandig bezig met al onze koffers en tassen, zal de vermoeidheid wel zijn. Ook de slagboom wil niet open. Na contact met de hulplijn gaat er een belletje rinkelen over een parkeerkaart. Och ja, 't is al weer 3 weken geleden😅

Op naar huis!

De reisverhalen zijn een dierbaar document geworden. Ik heb geschreven in het moment, zoals het op dat moment voor ons was, wat ons opviel, wat we opmerkten, puur en open. Wat begon als een dagboekje voor onszelf is uitgegroeid tot een blog en vlog met veel vingers. Dankjewel voor het meelezen en meeleven. Leuk om de reacties te lezen en te merken hoe er met ons 'meegereisd' wordt. 😘

Een boek met de reisverhalen en foto's van Reislogger is met 1 druk op de knop gemaakt. Ons grote Afrika fotoboek vraagt meer werk. Ik heb zin om daar mee aan de slag te gaan. En dit keer komt het echt af.🙈  Zo beleven we alles nog eens opnieuw, want wat hebben we veel meegemaakt.

We hebben een tafel vol souveniers, een berg aan foto's en filmpjes van 5 telefoons en een fotocamera en een levenslange voorraad van heerlijke herinneringen aan deze fantastische reis.

Links rijden

Koeien en apen op de weg

Palmbomen

Warm zonnetje

Vroeg donker

Vloggen en schrijven

Subwaysurf en Ibis Painting

Dieren, dieren en nog meer dieren

Van oceaan, tot bergen, tot fruit/boomplantages

Macadamianoten

Groeizaam landschap

Comfortabele, luxe, ruime huizen met zwembad

Verwennerij

Lychee Juice, Cream Soda, gin tonic

Rusks, Yum Yum

Overal witte auto's

Elke dag een strak opgemaakt bed

Olifantenhandoek

"Hello, how are you, I'm fine thanks"

"Pleasure"

Souvenierkraampjes

Armbandjes

Heel veel zwemmen

Vroeg naar bed

Elke dag eieren en bacon bij het ontbijt

"Impala, impala, McDonalds"

"Mascara, mascara"

Inner Hippo

Inner Jessica

Braai master

Takken zoeken en met vuur spelen

Ruitenwissers <-> richtingaanwijzer

Bij Wimpy hamburgers eten met bestek

Zwemmen in de oceaan

Ziplinen als een malle

21 uur in de Jeep bij Richard en Hamilton

Sterren kijken

Vuur maken

Gezelligheid

3 weken echt met elkaar zijn

Samen ervaren en nieuwe ontdekkingen doen

Enorm geluksgevoel

Nkomo

Dit was VenteVijf op safari.

HET WAS FANTASTISCH

1. Jos Verbunt:
    14 mei 2022
    Wat sneu voor Noor. Zou het een reactie zijn op die prik van een paar dagen eerder? Hopelijk gaat het snel weer over!
    3 weken met zijn vijven op pad in Afrika!
    Dit blijft jullie je hele leven bij! Tot zo! Jos
  2. Carlijn:
    14 mei 2022
    Wel thuis lieve Ventevogels!!
    Groetjes Carlijn
  3. Mieke:
    14 mei 2022
    Wat fijn dat jullie weer thuis zijn. Nu bijkomen van de reis en weer het gewone ritme. Gelukkig dat het met Noor beter gaat wat een pechvogel grma en jan
  4. Carla:
    14 mei 2022
    Welkom thuis hoor. Wat een nare ervaring voor Noor (en jullie). Gelukkig gaat het weer goed. En breng die Amarulla maar mee naar ons familieweekend, daar heb ik uitstekende herinneringen aan 🤪. Tot snel!
  5. Femke:
    15 mei 2022
    Herinneringen gemaakt voor het leven hebben jullie...wauw...
    Super zo mee te lezen.
    Tot gauw.