Vente5 ziet de big five (in 1 drive)

9 mei 2022 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Ik dacht dat mijn verhalen hier korter zouden worden, het programma deze dagen is vrij simpel en bestaat uit safari's, relaxen en eten. Wat had ik het mis. Het is niet alleen dat je wilde dieren ziet, maar ook hoe en waar, wat ze aan het doen zijn, met wie, met hoeveel, of we ze zomaar tegenkomen of sporen hebben gevolgd, over de weg of dwars door de bush. Ha, dus ik maak hier per dag een verhaal, in plaats van één verhaal van deze plek.😊

Mijn moederdag is nog nooit zo vroeg begonnen, om half 6 liggen we met 5en in bed en krijg ik tekeningen en cadeautjes. Op de verzamelplek is er koffie, thee, hot chocolate en rusks. Om 6 uur vertrekken we voor onze eerste ochtend safari.

Vrij snel zien we een paar leeuwinnen lopen, 6 in totaal. En een eindje verder staat hij daar: de leeuw. Wow, wat een machtig beest. Langzaam komt hij dichter bij en gaat dan uitgebreid aan een buffelpoep liggen likken😳. Hij neemt er de tijd voor een wij kunnen hem uitgebreid bekijken.

Verderop zien we een enorme kudde buffalo's aan het grazen.

Om half 9 is het bush-koffie tijd. Met een zeer noodzakelijke plaspauze voor de meiden🙈

En we zouden het bijna vergeten maar de vogels zijn ook prachtig en talrijk. We kunnen niet alle namen onthouden/begrijpen, in iedergeval een gier, lilac breasted roller. En veel 'Zazou'-vogels, een yellow billed hornbill. Zijn roep klinkt als: Go back, Go back.

We komen weer een grote groep olifanten tegen met kleine olifantjes, de kleinste is ongeveer 2 weken oud. Eén olifant heeft jeuk achter zijn oor en de hele boom schudt ervan als hij zich krabt met behulp van de stam😆

Bij terugkomst bij de lodge ontbijt met veel vers fruit en natuurlijk toast met ei. Ieder heeft zo zijn voorkeur: Andre gaat voor een omelet, Eef en Lotte voor een gebakken ei en Noor en ik voor een roerei.

Daarna een paar uur 'vrije tijd' tot de lunch en de middagsafari. We gaan lekker zwemmen,  lezen, luieren, uitgebreid het winkeltje bekijken en natuurlijk vlog en reisverhaal maken. Uploaden van foto's gaat heel traag en de vlog lukt niet. Helaas, dat moet nog even wachten.

Na een heerlijke lunch met bobotie-pancake (Noor staat al bekend als het salade meisje) starten we onze 3e safari. Dit keer met alleen ons 5jes en natuurlijk Richard als tracker en Hamilton als driver.

Eef ziet een waterschildpad op de weg. Hup naar het water jij, anders red je het niet.

Het typische van rhino's is dat ze je steeds de kont toe keren😅. De hoorns zijn eraf gehaald om ze te beschermen tegen stropers. Gaaf dat we in Hluhluwe wel rhino's met hoorns hebben gezien, dat is nog imposanter. Deze zien we juist van heel dichtbij, ook gaaf.

We komen 4 luierende leeuwinnen tegen. En een heel eind daar vandaan 10 welpjes met 1 oppasser. De andere leeuwinnen zouden moeten jagen om eten te scoren voor hun kleintjes, het zag er een half uur geleden niet naar uit dat ze daar mee bezig waren. We passeren ook nog buffels.

Na de sundowner mét gin tonics begint het wat te spetteren en in de verte zien we bliksem. Als we verder rijden regent het harder en doen we de poncho's aan, terug naar de lodge. De regen neemt af en de wind waait als een warme föhn. De rangers stoppen niet met sporen zoeken. En dan…in een boom…zien we…een luipaard!!! Het is inmiddels donker en Richard schijnt bij met z'n spotlight. Het luipaard kijkt wat rond, springt uit de boom en verdwijnt in de struiken. Eef kikkert helemaal op. Dit is gaaf. En wat een geluk.

Ongelooflijk hoe ze het doen, maar onze rangers weten de luipaard nogmaals te traceren en we volgen hem zo'n honderd meter over het pad. We rijden achter een luipaard aan op zo'n 15 meter afstand. Niet normaal dit.

Het lukt ze om hem nog een 3e keer te spotten wat verder in de bosjes.

En alsof het nog niet genoeg is zien we ook een giant eagle-owl op de tak van een boom. Hij doet een dansje voor ons en swingt er op los met zijn flexibele hoofd/nek. Geinig.

Wowhee, wat een middag. We kunnen het niet geloven.

De andere jeep heeft de luipaard niet gezien en zijn duidelijk teleurgesteld, we hebben het er niet over. We zeggen ook maar niks over de uil.

Ondanks het gerommel in de lucht kunnen we toch bij de boma eten. Het is weer heerlijk. Noor zit naast Hamilton en ze zorgen goed voor elkaar en hebben het gezellig samen.

Wat een dag, op naar een nieuwe!

1. Dries:
    9 mei 2022
    Leuk hoor! Een lilac breasted roller is een Scharrelaar in het Nederlands. Niet dat ie in NL voorkomt... Mooie kleurtjes he?
  2. Jos Verbunt:
    9 mei 2022