100 olifanten en meer

10 mei 2022 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Vandaag beginnen de scholen in Nederland weer en zitten wij in onze bonusweek. Desondanks zijn wij weer vroeg uit de veren!

Er was flink wat onweer en bliksem vannacht. Gelukkig niet al teveel regen,  slechts 10 mm. Goed voor de natuur hier en niet zoveel dat we niet meer off road kunnen.

De rangers zijn al snel leeuwen op het spoor. We volgen ruim een uur allerlei sporen. Ze geven niet op. En dan uiteindelijk zien we 4 welpjes knus bij elkaar liggen onder een struik. Alsof ze op ons hebben gewacht. Hier kunnen we eindeloos naar kijken. Einde van de rit gaan we daar nog eens kijken en ja hoor, ze liggen er nog steeds.

Verder weer veel impala's gezien, een grey lourie, een grey heron, een hippo en een water buck. Ook nog kuddu's en olifanten.

Wildebeesten zijn hier heel zeldzaam en zullen we hier niet vinden. Ze zijn een makkelijke prooi voor de leeuwen, het zijn domme (en lelijke) beesten. Ook de meeste giraffen zijn verder Kruger ingetrokken, hopelijk zien we die nog wel.

Het is wat frisser vandaag. Andre is de enige die een duik neemt. De buitendouche sla ik niet over. Wat een genot om te douchen met dit uitzicht.

Vanaf ons huisje zien we ook nog 's 2 olifanten. Top!

Vanmiddag alweer drive 5 van de 6. Nu zien we bij een waterplaats olifanten, ze komen overal vandaan. Het zijn er meer dan 100 volgens Richard. Geen idee, het is overweldigend, hier kunnen we uren naar kijken. Er wordt af en toe flink naar elkaar getetterd (Hamilton: vuvuzela) en de kleintjes hebben moeite zich overeind te houden in het water.

Toch rijden we na een tijdje verder. Andre ziet zoveel meer dan wij, wel jammer dat het dan vaak een tak of boomstronk blijkt te zijn😂. Eerlijk is eerlijk, hij spot wel als eerste een rhino met baby. Helaas rennen ze snel van ons weg.

En jawel, we zien een giraffe, wel 4. Samen met 3 zebra's. Zo leuk dit en wat zijn de giraffen lang en statig. Ze zijn vaak samen te vinden,  want zebra's zien en ruiken goed en een giraffe kan door zijn lengte ver kijken. Ideale combinatie tegen de gevaren van de bush.

Elke avond zijn de kleuren van de zonsondergang weer anders. Mijn laatste gintonic van Richard in de bush, ik ga het missen en Richard en Hamilton ook. Zij gaan ons ook missen, we zijn een 'good family' en het is fijn dat er weer toeristen zijn. Of we nog een dagje kunnen blijven. Poeh, 'k zou wel willen. De drive's zijn elke keer zo anders. Maar morgen is toch echt onze laatste. Verder een kalme rit met een kameleon en konijn.

In de boma wordt er een heerlijk diner bereid op het kampvuur. Als spektakelstuk geflambeerde ananas. De chef likes to play with fire. Op de achtergrond geluiden van olifanten en af en toe een leeuw. De kinderen vallen om van vermoeidheid. Morgen nog één keer vroeg de wekker voor onze laatste drive.

1. Wim:
    10 mei 2022
    Wat een fantastisch familiegebeuren.
    Zo te zien zijn jullie in aanraking geweest met Ubuntu, 😉
  2. Jos Verbunt:
    10 mei 2022
    Wat fijn, dat jullie steeds dezelfde rangers hadden, waarmee je dan in een paar dagen tijd een hechte band kunt opbouwen. Jos