Kamperen in de bush

7 mei 2022 - Hazyview, Zuid-Afrika

Voor vertrek uit Nelspruit regelt Lotte dat haar streaks van Snapchat worden voortgezet voor het geval we geen wifi hebben op het campterrein. Stel je voor…..

Onderweg naar Hazyview  volop plantages met bananen, macadamia noten en mandarijnen.

In Hazyview doen we boodschappen bij de SuperSpar. We weten niet waar we in zijn beland bij de Spar. Het krioelt er werkelijk van de Afrikanen. Het duurt een kwartier voor we een karretje bemachtigd hebben en het is file lopen in deze enorme Spar. Geen idee wat er aan de hand is. Bij de kassa lijken ze zich niet druk te maken over de drukte en werken ze op het gemakje door. Ruim een uur later zijn we klaar met de boodschappen.🥴 Later vertelt de campeigenaar dat de Spar hier voor Afrikanen is. Wij kunnen beter naar de mall aan de andere kant van de weg; daar is het rustiger en verkopen ze geen kippenklauwen🤔.

Vanaf de hoofdweg gaan we een smal pad in naar Africamps, we dalen af naar de rivier, daar staan de safaritenten. Mét een mooie stenen braaiplaats voor de tent. Eef heeft gelijk al verschillende muggenbeten die opzwellen. Gelukkig hebben we de rest van ons verblijf geen last meer van muggen of andere insecten. Het goede seizoen de Afrikaanse herfst. Eerst verkoeling in het zwembad. Ik zwem niet mee door een vreemde uitslag op mijn kin, waarschijnlijk een allergische reactie.

Noor maakt een esthetic foto aan het zwembad. Haar inner-Jessica (lees: dramaqueen) komt naar voren als er een bij, spin of salamander voorbij komt. Dat wordt nog wat hier in de bush.

We borrelen bij het zwembad met 'dry wors', chakalaka chips, gin tonic en Keer op Keer.

De eigenaar komt ons een ontbijtmand brengen die zeer riant gevuld is. Ik had even gemist dat we hier ontbijt zouden krijgen, dus nu hebben we wel heel veel toast en eieren in huis.

We komen helemaal tot rust hier in de natuur, het ruisen van de rivier en de vogelgeluiden. Wat houden wij hier van. Het vorige huis was prachtig en luxe, maar geef ons dit plekje maar midden in het bos aan de rivier. We steken nog een houtvuurtje aan, roosteren marshmallows en kijken naar de vlammen. Het voelt als 23 uur 's avonds, maar het is pas 19 uur.

Het is een heldere dag en we rijden het zuidelijke deel van de Panorama route, met uitkijkpunten vanaf een hoge klif en verschillende watervallen. Het komt erop neer dat we bij elke stop entree betalen, het uitzicht bekijken, een souveniertje kopen bij een van de kraampjes van de vrouwen en weer op weg gaan naar de volgende stop. We kunnen de lol er wel van in zien. Wel jammer dat wandelroute naar de waterval is afgezet, dus ook daar alleen een fotostop helaas. Zo strepen we af: kloof bij Graskop, the Pinnacle, God's Window, Wonder View, Lisbon Fall en Berlin Fall.

In Graskop lunchen we bij Harrie's pancakes, lekker hoor. 😋

Onze aankopen van vandaag: Noor een giraffe en stof om thuis kussens van te naaien, Andre broodschaal, Lotte pennenschaal, Eef cheetahbeeldje en strook stof met de big 5, en als klap op de vuurpijl heb ik een houten hippo gescoord. Daar wordt mijn 'inner-hippo' heel blij van.

Een straatverkoper laat ons macadamia noten proeven. Noor zegt 'dat is toch een goeie prijs' als de verkoper 8 zakken nootjes pakt en de verkoper beaamt dat. Tja, wat doe je dan…

Door de tankman worden we erop gewezen dat de linker achterband wat slap is, er zit een klein gaatje in. Niet zo gek ook met al die 'slaggate' hier in de weg. Het wordt na het tanken gelijk gefikst door er een bruine rubber smurrie in te proppen.🤞

Bij thuiskomst is de zon al achter de bergen,  dat is wat koud om te zwemmen. Dat houdt Lotte en Eef natuurlijk niet tegen.  's Avonds natuurlijk weer braai en marshmallows én vuur-schrijf foto's.

Dit keer in het ontbijtpakket alles voor een goed gevulde omelet. Vandaag gaan we ziplinen. Joehoe!

In het begin was het wat eng en wilde Eef echt niet. Ze is toch gegaan en de laatste zip deed ze als eerste! Het is echt zo cool, en we hebben het enorm naar ons zin. Wat een stoere activiteit!

Er zijn 8 zips met een totale lengte van zo'n 1500m zipline over boomtoppen, rotsen en rivier. De langste 2 zijn ruim 230 meter. Eef noemt het Ziprijk (ipv Klimrijk).

Mr. T. en Mulo zorgen goed voor onze veilighrid. Vanaf het laatste platform gaan we hangend aan een touw naar beneden. Mr. T. heeft denk ik op dit moment gewacht, want hij heeft de grootste lol als hij ons een voor een laat schrikken door ons te laten 'vallen'. Bij Andre gaat het van een stoere 'whoehoe', naar een krijsende 'aaaaa' en weer een coole 'whoehoe', de kinderen hebben er de grootste lol om. 😂

Terug bij de tent neem ik een snelle douche voordat Florance arriveert voor mijn vervroegde moederdagcadeau: een heuse massage op de veranda van onze tent.  Heerlijk in de buitenlucht, met geluid van de rivier en de vogels. Ik ben echt even een uurtje helemaal weg. Wauw, wat was dat heerlijk! Dat wil ik wel elke moederdag.

In de avond maken we zaklamp effect foto's. Het is echt donker en er zijn zoveel sterren. De stroom is 2 uur uit, dan is het pas echt hartstikke donker. De stroomuitval wordt gereguleerd om de stroomverdeling beter te beheersen, anders kunnen ze de vraag niet aan. Gelukkig hebben we onze koplampen bij ons.

1. Jos Verbunt:
    7 mei 2022
    Wel een prachtige ervaring zo'n bezoek aan de plaatselijke Spar! Naar mate jullie verder de bush ingaan wordt de beleving intenser. Mooi om dat mee te maken. Spectaculair zo'n zipline! Lekker relaxmoment met de massage. Heeft Eef nog last van de muggenbulten? Jos
  2. Jos Verbunt:
    7 mei 2022
    Na 3 dagen radiostilte weer heerlijk om zo'n enthousiast verhaal te lezen.
  3. Carla:
    7 mei 2022
    Genieten met een grote grote G!!!
  4. Esther:
    7 mei 2022
    Ontzettend leuk om op deze manier jullie avonturen te mogen volgen. De vlogs zijn super mooi. Wat maken jullie veel mee! Geniet samen!
    Veel liefs, Esther
  5. Elly:
    8 mei 2022
    Wat een geweldig avontuur!! Heerlijk om zo te genieten van al het moois, en tot rust te komen samen!! Komen jullie nog wel terug?? 😆🥳☀️😘
  6. Liesbeth:
    8 mei 2022
    Dag Ventevogels, wat hebben jullie een geweldig bijzondere reis. Zo mooi opgebouwd, zo spannend en ontspannend. Wat is dit geweldig voor jullie allen. Het enthousiasme, de harmonie met elkaar, het genieten, het zien, bewonderen en ervaren!! Dit zullen jullie allen nooit meer vergeten. Geniet de laatste week..