Relaxen in Nelspruit

3 mei 2022 - Nelspruit, Zuid-Afrika

We gaan naar onze 4e locatie van de 8 in totaal, het is heerlijk weer met een zonnige 25°.

Lotte koopt bananen op de markt, stoer hoor. Tijdens het tanken worden de ramen gewassen, dat was best wel nodig. Onze route voert noordwaarts langs de grens met Swaziland. Soms lijkt het net Frankrijk, totdat je een aap door de bomen ziet springen. Het landschap trekt aan ons voorbij. Van suikerrietplantages tot bergen, van bosbouw tot zwerfkeien, van heuvels vol huizen en bedrijvigheid tot kale lege vlaktes.

We passeren Amsterdam, dat stelt echt niets voor. We zijn er al voorbij voordat we er erg in hebben. We stoppen natuurlijk wel even voor een foto. Eind van de middag arriveren we in Nelspruit (Mbombela).

Er is een zwembad en we lopen, naar wij denken, het hoofdgebouw met receptie in. Dit blijkt ons huis te zijn, echt niet normaal. Zo mooi en ruim.

De meiden blijven alleen in het huis, veilig achter het hek. En Andre en ik gaan samen boodschappen doen voor het avondeten. Na alle overdaad van de afgelopen week koken we boontjes met een lekker stukje vlees van de braai.

Eef is nog steeds niet fit en Andre slaapt vannacht met haar in de master bedroom. Lotte en Noor slapen op de bedbank in de woonkamer. Noor vraagt bezorgd of ik het niet erg vind om alleen in een kamer te slapen. Nee hoor, helemaal ok! Ik ben best moe na een nacht naast een hoestend en ziek meisje.

Eef wordt wakker als haar fitte en energieke zelf en springt gelijk in het zwembad. Gelukkig maar. Een relaxt ochtendje bij het huis met een ontbijtje op het terras.

We bezoeken Chimp Eden, een chimpansee opvang van Jane Goodall. Daar verblijven chimpansee wezen, chimps die gewerkt hebben in het circus en als huisdier gehouden zijn. Jane Goodall bestudeert al sinds de jaren '60 het gedrag van chimpansees. Ze hebben voor 98,7% hetzelfde DNA als mensen en lijken ook in gedrag veel op ons. Zo leren ze hun vaardigheden als eten zoeken en nest bouwen van hun familie. Chimps zijn net zo slim als een 8-10 jarig kind en hebben een emotionele ontwikkelingsleeftijd van ongeveer 2 jaar. Ze zijn 3x zo sterk als mensen, dat maakt ze in combinatie met hun jonge emotionele ontwikkeling heel gevaarlijk. De verzorgers hebben alleen contact met ze door het hek en komen niet in de verblijven. Er zijn 3 terreinen met chimps. De 3e kunnen we niet zien, daar zitten de 'escape artists.' De andere 2 'families' bestaan uit elk 13 chimps, de oudste is 80 jaar, de jongste is 4 een is hier geboren. Dat was een ongelukje, want ze willen geen baby's in semi- gevangenschap grootbrengen.

Om niet te vergeten: een ape heeft geen staart, een monkey wel.

De gastheer raadt ons af om naar het city centre te gaan en adviseert i'Langa Mall. Een enorme shopping mall, hellup😅. Thuis relaxen we bij ons privé zwembad. Bij de Food Zone drinken we heerlijke cocktail en smult Noor van de sushi.

We hebben veel zin om morgen te gaan kamperen in een safaritent. Het zal wel anders kamperen zijn dan in onze Falco, als we maar niet te verwend raken door alle luxe…..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jos Verbunt:
    3 mei 2022
    En wij maar werken! Jos
  2. Wim:
    4 mei 2022
    Nou “ werken” doen pensioenado,s niet maar zijn wel zinvol bezig.
    Wat genieten zeg, wat een luxe, …. En hebben jullie al aan een ( niet blanke) Afrikaan gevraagd wat Ubuntu voor hem betekent?
  3. Valentine & Chloë:
    Lieve familie Ventevogel,
    We hebben gisterenavond jullie blogs "gebinged". Wat hebben jullie het daar getroffen! Superleuk om mee te lezen, we voelen het avontuur tot hier! We kijken al uit naar het volgende verhaal :-)!
    Heel veel plezier daar nog met z'n allen!
  4. Hubert Hermans:
    5 mei 2022
    Deze pensionado heeft alle tijd om heerlijk te genieten van jullie mooie reisblog. Prachtige foto's, leuke video's en een geweldig verhaal! Dit is een avontuur dat jullie nooit meer zullen vergeten en waar je nog vaak van gaat smullen (Yum Yum).
    En dan is het nog lang niet voorbij. Geniet er maar heerlijk van, dan doe ik dat op afstand ;-) Hubert
  5. Annelies:
    8 mei 2022
    Hee wat leuk Huub, we nemen zeker een potje YumYum (pindakaas) mee naar huis, volgende de dames hier lekkerder dan Calvijn. Kon je al die geuren en smaken van hier ook maar in een potje doen om af en toe even aan te snuiven😋
  6. Ciciel Veltmans:
    5 mei 2022
    Hee Annelies en Andre! Wat maken jullie een prachtige reis 🤩. Een super ervaring als gezin, gaaf hoor!! Nog heel veel plezier
  7. Annelies:
    8 mei 2022
    Ciciel, zo'n zipline is echt veel minder inspannend dan een klettersteig😂
  8. Esther, Koen, Fleur, Madelief:
    6 mei 2022
    Ha lieve Ventevogeltjes, Wauw wat is het toch gewrldig om te zien, een prachtige reis. We genieten intens met jullie mee. Liefs de buufjes, Koen, Fleur, Esther en Madelief