Zulu's & rhino's

1 mei 2022 - Mkuze, Zuid-Afrika

We vervolgen in de regen de N2 naar het noorden. Een eenbaanssnelweg, als je ingehaald wordt wijk je uit naar de vluchtstrook, handig. Zo maak je van een 1-baans snelweg een 2-baans. Langs de weg verkopers van ananas, eten en dienbladen en mensen die her en der op een busje staan te wachten. En natuurlijk koeien en geiten.

Na 2 uur komen we in de zon aan bij de Ghost Mountain Inn in Mkuze. Als een Zulu-chief overleed werd zijn lichaam in de nacht begraven bovenop de berg, met gezang en muziek. De locals gingen de volgende ochtend kijken wat er aan de hand was, maar troffen niets aan. De Zulu's waren al weg. De locals dachten dat het spookte op de berg en daar dankt de Ghost Mountain zijn naam aan.

De meiden proberen natuurlijk eerst het zwembad uit. We hebben 2 kamers naast elkaar, Lotte moet voor hun kamer tekenen😆.

Andre is gaan pinnen in het dorp en liep daar als enige blanke rond tussen honderden Afrikanen. Toch wel gek.

In de middag bezoeken we een Zuludorp op de Ubombo Mountain. De Zulu's leven in de provincie KwaZulu-Natal. Er is 1 Zulu koning en meerdere chiefs. In de regio waar wij zijn wonen 15.000 Zulu's met 1 chief.

Gids Isaac brengt ons in de jeep naar het land van de familie van Justice. Justice vertelt over de Zulu cultuur en hoe zijn familie hier leeft. Als zoon blijf je op het land van je ouders wonen en bouw je je eigen huis, zo staan er veel huisjes op het land waar zijn vader, ooms en zussen wonen. Zijn familie hier bestaat uit 25 mensen. Elk huisje heeft een eigen functie: keuken, slaapkamer, spiritroom.

De mannen zorgen voor de koeien, het jagen, het onderhoud en bouwen. De vrouwen koken, zorgen voor de kinderen, wassen en strijken.

Koeien zijn de bankrekening van de Zulu's en worden gehouden als bruidsschat "no cows, no wife."

Elke dochter levert 11 koeien op als ze gaat trouwen, ze gaat dan op het land van haar schoonfamilie wonen. Andre en ik zouden rijk zijn met 3 dochters, maar ook eenzaam🤔. Justice bouwt een nieuwe keuken, dit kost hem 3 koeien.

Het ronde traditionele huis met de hoorns is de spirit room van de big boss, zijn over- over- overgrootvader. De Zulu's geloven dat na het overlijden de spirit in het spirit huis aanwezig blijft en met je meekijkt. Je praat met ze en vertelt over belangrijke gebeurtenissen, zoals feesten en begrafenissen. Maar ook als je op reis gaat, zo ben je beschermd. De spirit staat voor hen tussen de mensen en god. Het lichaam wordt begraven op het eigen land.

De spirits van andere overleden familieleden huizen in de gogo room = granny's house. Ook als je op jonge leeftijd dood gaat noemen ze je een oudere persoon (granny). De moeder van Justice is in november overleden. Bijzonder om te zien hoe hij daar geëmotioneerd over vertelt en opklaart als hij vertelt dat haar spirit in dit huis is en met hem meekijkt.

Er is nog geen waterleiding in het dorp, ze wachten daarvoor al lang op de regering. Er staan enorme watertanks op straat. Als je geld hebt kun je je eigen tanks kopen. Het regent alleen in de maanden van augustus tot maart en al dat water vangen ze op in tanks van 5000 liter.

Sinds 16 jaar heeft Justice elektriciteit, als een van de eerste van de gemeenschap, niet alle huizen hebben dat.

Justice klakt met zijn tong en uit alle hoeken komen zulu-kippen aangesneld. Van de 10 eieren eten ze er 4 op, de anderen zijn om uit te broeden.

De honden zijn belangrijk voor het jagen en ze beschermen het pluimvee tegen bushpigs.

De speer in het gogo house wordt gebruikt om te jagen en voor het doden van koeien en geiten.

Suikerriet verbouwen is in deze regio een belangrijke inkomstenbron. Er is zo'n 25.000 hectare aan suikerriet en er werken ruim 2.500 mensen. Het riet wordt gebruikt voor suiker, rum en veevoeder. Veel suiker gaat naar CocaCola🥤.

Als de suikerriet klaar is voor de oogst steken ze eerste de plantage in brand om slangen weg te jagen. Een dag later komen ze terug om met machetes de suikerriet te oogsten. We zien vrachtwagens vol zwart geblakerd suikerriet. Het lijkt net sprokkelhout. Isaac breekt een paar stengels af zodat we kunnen proeven, echt heel zoet.

De meiden gaan zwemmen en wij drinken een cocktail op het terras. Wat lekker dat we zo ons eigen gangetje kunnen gaan. Er is een crickettoernooi bij de buren en er wordt flink gefeest🙉

De volgende ochtend voelt Eef zich niet lekker. Ze heeft verhoging en hoest, de corona zelftest is negatief. Bij het zien van aapjes die door de tuin rennen is ze het al snel vergeten.

Jane van de Inn vertelt over de lange samenwerking tussen de oprichters van de Inn en de Zulu gemeenschap. Wij waren gisteren de 2e groep sinds covid die op bezoek is geweest. Ze vinden het belangrijk om het Zulu leven van nu te laten zien, niet mooier of traditioneler, maar gewoon zoals het is. We hebben echt gevoeld en ervaren dat Justice trots is op zijn cultuur en leefstijl, met oog voor de verschillen met onze manier van leven.

De Inn steunt de gemeenschap vooral via de basisscholen. Zoals met boeken en tijdens de pandemie het geven van voedzame maaltijden aan de kinderen. Want: als je honger hebt, kun je niet leren. Tijdens de pandemie hebben ze al 2,5 miljoen maaltijden uitgedeeld. Ook zorgen ze voor cadeaupakketjes voor de kinderen met Kerstmis, onze stuiterballen worden dan ook uitgedeeld. Het volgende doel van de stichting is het bouwen van een keuken op de school. Wij dragen daar een steentje aan bij.

In de middag rijden we naar Hluhluwe Game Reserve. Er is daar een neushoorn beschermingsprogramma, dus grote kans dat wij er ook een gaan zien.🤞

Bij de poort worden we verwelkomd door een 10 tal jongens die in traditionele kledij aan het dansen zijn. Noor wil hen graag stuiterballen geven en we lopen even terug. Onder luid gejoel worden we verwelkomd en voor ze het in de gaten hebben worden de meiden meegenomen om mee te dansen. Mooi gezicht die Afrikaanse jongens met onze Hollandse meisjes. Zij maken ook foto's en video van ons. Grappig, die wederzijdse nieuwsgierigheid. De stuiterballen worden enthousiast ontvangen.

In het park komen we al vrij snel zebra's tegen en zien we in de verte 3 neushoorns. Ineens staat er een olifant op de weg. Zo mooi. Het is een bosachtig en heuvelachtig landschap met prachtige vergezichten. Verder komen we nog tegen: knobbelzwijnen, impala's, kudu's, waterbuffels, nijlpaarden, apen en heel veel vogels. In de schemering zien we nog een neushoorn op weg naar een watertje.

We eten en snelle hap bij Wimpy's, de McDonalds van Afrika. Nou ja, niet helemaal want we krijgen menukaarten en bestek😂.

Afrika wat ben je mooi😍

Niet te geloven dat we pas 1 week op reis zijn, we hebben al zoveel gezien en beleefd, in een fijne mix met zwemmen en chillen.

1. Jos Verbunt:
    1 mei 2022
    Wat een ervaring! Je wordt steeds meer het echte Afrika ingetrokken! Geweldig om dit met het hele gezin te beleven! Annelies, wat kun je het allemaal mooi beschrijven! Jos
  2. Annelies:
    2 mei 2022
    Bedankt pap. Ik vind het ook echt fijn om mee bezig te zijn. Wel iets anders dan een schriftje😃. Bij thuiskomst een mooi boek met alle belevenissen.
  3. Margot Welp:
    1 mei 2022
    Wat een super mooie reis zijn jullie aan het maken en heel fijn dat we dat op deze manier kunnen volgen. Annelies wat schrijf je mooie verhalen, we genieten ervan! Hele fijne vakantie samen 🍀
  4. Ellen:
    2 mei 2022
    Wat een avontuur! Heerlijk om met jullie mee te kunnen genieten. En wat zijn die dames groot geworden! Heel veel plezier daar!
  5. Jos Verbunt:
    2 mei 2022
    Weer een super leuke vlog, Lotte.