Safari op slippers

29 april 2022 - Monzi SH, Zuid-Afrika

Vandaag is het zover, we hopen ons eerste wild te spotten. Na een heerlijk ontbijtje van chef Noor gaan we op weg naar Cape Vidal. Eerst registreren, dan toch nog even terug naar St. Lucia voor water en eten. Het huren van snorkelspullen lukt helaas niet.

We zijn klaar voor iSimangaliso Wetland Park. Met onze eigen auto rijden we op het gemakje over de hoofdweg en nemen verschillende loops door bossen, graslanden en over heuvels en duinen. Al vrij snel zien we 2 zebra's en Pumba's. Een Afrikaanse buffel ligt lekker te zonnen en kijkt ons ongeïnteresseerd aan.

Langs een waterplaats zien we vogels en ieks, ook een krokodil. Goed gespot Andre!

Bij een volgende loop stuiten we op een prachtige kudu, de tekeningen op zijn kop lijken wel geschilderd. Wat een prachtige gedraaide hoorns.

Links Lake St. Lucia en rechts de Indische Oceaan. Mijn eerste dagje achter het stuur en ik ontwijk als een prof alle hobbels, kuilen en plassen. Ik maak een noodstop voor een mestkever, die een balletje stront voorbij rolt, echt grappig, ik ken ze alleen uit tekenfilms 😅.

We arriveren bij Cape Vidal en lopen langs de apen (velvet monkey / Zuid-Afrikaanse groene meerkat) het witte zandstrand op. De zee is behoorlijk wild en de stroming vrij sterk. Snorkelen was hier echt niet gelukt. Het kost moeite te blijven staan en we worden flink gezandscrubd door de golven. Het water is heerlijk warm, wel 25°.

Einde van de middag rijden we via een enorme loop langs meren en graslanden terug. Goed de tijd in de gaten houden dat we voor 6 uur, voor het donker wordt, terug zijn.

En JA, daar horen we iets knorren, nog een extra blik en daar is onze eerste seekoei! Op verschillende plekken zien we nijlpaarden, wow….

Ook nog meer buffels, zebra's, apen en knobbelzwijnen. Wat een topdag!

Na een pizza en warme douche om al het zand weg te spoelen😵‍💫, kruipen we lekker ons bedje in.

Onze tweede dag in St Lucia starten we met, jawel weer een duik in de oceaan. Dit keer bij Jabula Beach. Het waait best hard en ook hier is de zee onstuimig. Niet zoveel stroming als gisteren, dat maakt het een stuk makkelijker om in het water te zijn. De meiden krijgen er geen genoeg van en willen het liefste de hele dag aan zee blijven.

In de middag een boottocht op Lake St. Lucia, een van de grootste zoetwatermeren van Afrika van zo'n 80 km lang en 23 km breed. We zien verschillende groepen nijlpaarden en kunnen met de boot heel dichtbij komen. Ze zien er schattig en lief uit met hun ronde ogen en flapoortjes. En wist je trouwens dat ze een hele gevoelige huid hebben en niet kunnen zwemmen. Dat heeft Noor gevraagd aan onze gids.

De krokodillen zijn te goed verstopt. Ook dat heeft te maken met de vele regen van afgelopen weken. Het waterpeil is een stuk hoger en de dieren zijn meer het riet in getrokken.

's Avonds onze eerste braai met roosterkoek, braai salade en natuurlijk vlees. Dat heeft onze grillmaster lekker bereid. Op onze veranda zien we het langzaam donker worden, wat is het fijn om hier te zijn.

1. Jos Verbunt:
    29 april 2022
    Wow! Dan weet je dat je echt in Afrika bent!
    Jos
  2. Jos Verbunt:
    29 april 2022
    Wat een ervaring en super leuke foto's
  3. Carla:
    29 april 2022
    Nou zeg, een Zebra op de grond 😮‍💨. Gelukkig ook nog een mooie foto van een echte. Wat veel seekoeien zeg! Tof dat jullie dat allemaal al gezien hebben. 😘
  4. Carlijn:
    29 april 2022
    Wat een toffe foto's!! Echt avontuur. Geniet er van!
  5. Liesbeth:
    30 april 2022
    Wat hebben jullie al veel gezien in zo’n korte tijd!
    Annelies wat schrijf je geweldig…verborgen talent?
  6. Annelies:
    30 april 2022
    Bedankt Liesbeth! Van deze verhalen en foto's maken we bij thuiskomst een boek. Reisdagboek 2.0😄
  7. Marijke verbunt:
    30 april 2022
    Valt mij op dat je niet vaak op de foto's staat annelies
  8. Annelies:
    30 april 2022
    Ik ben er wel echt bij Marijke🤪
  9. Marijke verbunt:
    Weet ik toch wel
  10. Wim:
    1 mei 2022
    Ah wat mooi, kunnen jullie mij vertellen wat de Afrikanen van Ubuntu vinden, ik zou zeggen “ opsoek naar Ubuntu”
  11. Annelies:
    1 mei 2022